interior design
CENTRAL POINT, OFFICE
Skąd pochodzi nazwa Central Point?
Wielokondygnacyjny biurowiec Central Point znajduje się w strategicznym niemalże dosłownie centralnym miejscu Warszawy, co stało się istotnym elementem podczas projektowania wnętrza tego obiektu. Budynek mieści się na jednym z najważniejszych skrzyżowań w Warszawie – przecięciu ulicy Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej, dokładnie nad stacją metra. Nazwa biurowca wywodzi się z położenia geograficznego oraz mentalnego centrum miasta. Szczególnie ważne w tym projekcie jest uwzględnienie znaczenia tego położenia i wywodzącego się z tego nazewnictwa wraz z funkcjonalnością budynku.
MORE
Dwupoziomowy hol wejściowy biurowca zaskakuje swoją strzelistością, przywodzącą na myśl najlepsze nowojorskie realizacje. Nowoczesne amerykańskie wieżowce są w częściach publicznych często niezwykle przestronne, dobrze doświetlone oraz reprezentatywne. Podobnie jest i w Central Point. Dodatkowo, przestrzenne, ażurowe i rzeźbiarskie elementy na ścianach podkreślają jego strzelistość. Pomimo małego przy tym metrażu holu oraz obrysu budynku wyczuwa się w tym jego majestatyczność. Precyzyjnie zaplanowana ekspozycja holu recepcyjnego nadaje jego elegancji kontrastu w zderzeniu ze zgiełkiem i chaosem miasta z jego czystością, lekkością i swobodą zaprojektowanego wnętrza.
Ukryty przekaz wnętrza Central Point
Celem aranżacji wnętrza stało się połączenie dwóch wątków: zaprojektowanie czegoś więcej niż przeciętnej, oczywistej recepcji oraz złapanie oddechu i spowolnienie tempa w samym centrum miasta. Nie pozbawia to go jednak typowych biurowo-miejskich funkcji. W budynku na poziomie antresoli i parteru z ogródkiem znajduje się kawiarnia z tarasem oraz ogródkiem, taras spełnia również funkcję punktu widokowego, z którego można podziwiać tętniącą życiem Warszawę.
Jednym z elementów koncepcji jest wykorzystanie szczegółowych danych geograficznych i opisanie ich jako centralnego – geograficznie i znaczeniowo centrum miasta. Unikalna koncepcja ma swój początek w holu wejściowym gdzie tuż przed recepcją znajduje się precyzyjnie określona szerokość geograficzna i kończy się na ostatnim piętrze biurowca – na wszystkich kondygnacjach przejawia się idea przeniesienia południków i równoleżników jako oznaczeń w posadzce podkreślających jego szczególne położenie.
Tło recepcji jako pole artystycznych instalacji
Kolejnym ważnym elementem projektu jest wynikająca z jego szczególnego, centralnie umieszczonego wejścia względem recepcji, spektakularna ekspozycja wysokiej ściany za nią, ujętą w ramy dwóch symetrycznie obejmujących ją optycznie kolumn. Taka ekspozycja skłania do jej szczególnego potraktowania.
Tył ściany pozwala na przedstawienie koncepcji w widowiskowy sposób, z rozmachem i swobodą. Pojawiło się oczywiście kilka koncepcji na zagospodarowanie tej przestrzeni. Każda z nich ma swój unikalny, charakterystyczny klimat. Jedną z nich jest zastosowanie ekranów ledowych, które w postaci wstęg opuszczają się miękko z sufitu. Wyświetlają się na nich obrazy związane z naturą: przepływające chmury, liście drzew, las, kwitnące kwiaty, morskie fale, etc. Niezwykle uspokajające, filmy w trybie slowmotion, które drastycznie zmieniają nastrój, kiedy opuszczamy ruchliwe skrzyżowanie, pełne samochodów, ludzi i miejskiego ruchu. Wchodząc do budynku, bardzo oszczędnie i minimalistycznie zaprojektowanego, doświadczamy obrazu, który nas spowalnia. Sprawia, że tempo życia jest w opozycji do tego co jest za szybą. Jest inna akustyka, inny czas, to przejście jest mocno odczuwalne i widoczne.
Przewrotność sytuacji w projektach tła recepcji
Druga koncepcja ukazuje przewrotność sytuacji, a mianowicie obrócone ekrany licem w kierunku korytarza i ściany. Taki zabieg zmusza gościa do wejścia w głąb budynku, aby zajrzeć z jego głębi i zobaczyć co widać na ekranach. Początkowo można jedynie dostrzec animacje, zmieniające się kolory, powidoki barw, które emitują ekrany i odbijają się od powierzchni tła
Ostatni projekt jest najdelikatniejszy, pełen wdzięku i gracji. Przedstawia on olbrzymią płaskorzeźbę, wykorzystującą elementy ornamentacyjne wykute w kamieniu oraz koronkowy układ świateł, który powtarza kształt znaku Central Point. Logo biurowca ukazane jest w postaci uprzestrzenionych, wiszących, pojedynczych punktów w trójwymiarze i w powietrzu na bardzo cienkich, niewidocznych linkach, tworząc delikatną ładną rzeźbiarską formę.
Logo Central Point
Logo Central Point ma postać fal ukladajacych sie jak kłos zboża, które wskazują swoją dolną strzałką centralny punkt. Bazując na tym motywie, różne kompozycje kształtów przewijają się w wielu detalach oraz elementach. Intarsje w posadzce, inkrustacje w kolumnach kamiennych lub fragmenty dekoracyjne w holu windowym, tworząc spójny język w graficznym kodzie łącząc ze sobą architekturę i identyfikację wizualną.
Kolorystyka wnętrza
Minimalistyczna kolorystyka i podstawowa paleta oparta jest o biały, czarny, ciemnogranatowy oraz ciemnobrązowy mosiądz. Ponadto, złote elementy dekoracji zdobią między innymi fragmenty baru. Wnętrze budynku to przestrzeń wypełniona materiałami wysokiej jakości jak biały marmur na kolumnach czy posadzkach, skórzane tapicerki na elementach wykończenia wnętrz czy oksydowany mosiądz do obudowy szybów windowych. Selektywnie dobrane meble, epokowo uniwersalne w swoim designie, delikatnie nawiązują i korzystają z meblarskich klasyków.
Podsumowanie projektu Central Point przez architekta wnętrz Roberta Majkuta
‘’Projekt wnętrza budynku Central Point jest bardzo prosty, świetlisty, nietypowo jasny jak na projekt holu biurowca. Wydaje mi się, że to jest rozwiązanie, które bardzo pasuje do biurowca Central Point jako pewny koncept opozycji wobec miejskiego ruchu, ponieważ pokazuje, że budynek sam w sobie jest integralną całością i może kreować swoją własną atmosferę wewnątrz.’’ – Robert Majkut
LESS
CLIENT
CBD International
DATE
2018
CITY
Warsaw
SCALE
450m2
SCOPE
interior design, furniture design, lighting design, signage design, graphic design