interior design

MULTIKINO CINEMA ZŁOTE TARASY

Multikino Złote Tarasy to sztandarowe kino premierowe w Warszawie a jego projekt i realizacja trwały blisko 3 lata. Inwestor powierzył pracowni Robert Majkut Desing stworzenie przestrzeni kinowej innej niż wszystkie dotychczasowe – był to czas powstawania multipleksów na styl amerykański; dosyć konwencjonalny i mało uroczysty. Co niezwykłe pomysł miał być komplementarny: miał stworzyć miejsce szczególne, uroczyste i doniosłe. Wygląd przestrzeni miał nadać miejscu rangę i odświętność. Zamierzeniem pracowni było poprzez postać wnętrza odbudować magię kina, przywracając ją ponownie sztuce wyższej i tworząc niespotykaną jakość. Dlatego koncepcja objęła zarówno szczegółowe projekty wnętrz, jak i projekt całej identyfikacji wizualnej obiektu, włącznie z opracowaniem specjalnego logo Multikina Złote Tarasy, projektami ulotek repertuarowych, opakowań na popcorn oraz innych elementów graficznych.

MORE

W pracowni powstał odważny, nieco teatralny i nowatorski projekt, który zdecydowanie odróżnia obiekt od istniejących już multipleksów. Przestrzeń zaprojektowano jako mix dwóch różnych światów – nowoczesnych form i kształtów z dekoracyjną i trochę archaizującą ornamentyką. Ta druga ma być metaforą dekoracji wielkich, światowych, historycznych  teatrów i oper. Wielopoziomowe wnętrze podniosło funkcjonalność obiektu umożliwiając mu spełnianie potrzeb różnych grup widzów. W multipleksie znalazła się sala premierowa ma 777 miejsc z największym jak na tamte czasy ekranem cyfrowym w Europie (unikat na tle innych kin), siedem sal kinowych, strefa VIP z własnym barem oraz strefą w sali premierowej (dostępne z drugiego poziomu) a także klub muzyczny na trzeciej kondygnacji. Takie zestawienie pomieszczeń otworzyło nowe możliwości dla organizacji wydarzeń filmowych, muzycznych, sportowych czy biznesowych na niespotykanym w polskich kinach światowym poziomie standardu miejsca. Widz zyskał do dyspozycji wielość projekcji, wygodę i przyjazne wnętrza, kameralność  a zarazem przestrzenność, która nadaje rozmachu i decyduje o niepowtarzalnej atmosferze.

Całość projektu zrealizowana została z dużą pieczołowitością i dbałością o detale. Każda ze stref ma swój nieco odmienny charakter jednak spójny kolorystycznie i przenikający się nawzajem. W projekcie zastosowano dużo multimedialnych rozwiązań oraz nowości technologicznych. Znalazły się tu m.in. indywidualnie projektowane oświetlenie w formie falujących łanów światła czy charakterystyczny żyrandol Sali premierowej składający się z kilkudziesięciu tysięcy punktów LED. Nowoczesna technika projekcyjna w połączeniu z atmosferą wykreowaną przez projekt stworzyły niesamowite miejsce. Multikino Złote Tarasy stało się jednym z najważniejszych na europejskiej jak i międzynarodowej scenie obiektów premierowych, które zapoczątkowało światowy nurt zmian w wyglądzie multipleksów.

Robert Majkut o projekcie: „Wyzwaniem było stworzenie obiektu – znaku naszych czasów. Warszawa stale się rozwija. Polacy stają się coraz zamożniejsi, chcą żyć lepiej, przyjemniej, szlachetniej, pełniej. Mieć możliwość wyboru również w dziedzinie rozrywki, kultury i sztuki. Dlatego też potrzebne są miejsca wyjątkowe, ambitne i niezwykłe, oddające charakter miasta, budujące jego tożsamość, gwarantujące rozrywkę na najwyższym światowym poziomie, przyjemne w obcowaniu, przyjazne użytkownikom, adekwatne do ich aspiracji uczestniczenia w Świecie. Projekt jest próbą zbudowania takiej przestrzeni i próbą poszukiwania właściwej estetyki dla takiego obiektu. Poprzez podniesienie standardu, odwołanie do celebracji świata filmu, postawienie na nowoczesność, nietypowość i szlachetność starałem się osiągnąć efekt widocznego przeskoku jakościowego, wprowadzić z powrotem szlachetność w to co zostało spauperyzowane – połączyć wygodę multipleksu z aurą i dostojeństwem znanymi nam z kameralnych kin lub wielkich teatrów czy sal koncertowych. Takich kin nikt teraz nie buduje, ale ja głęboko wierzę, że ma to głęboki sens, ponieważ znów pragniemy żyć w rzeczywistości lepszej, bogatszej formalnie i bardzo dobrej jakościowo. Inspiruje mnie architektura interaktywna, przenikanie świata zewnętrznego i wewnętrznego, interakcja z otoczeniem i użytkownikiem, zmiany pod wpływem światła, kolorystyczne wibracje i balansowanie na granicy znanego. To wszystko jest w tym niecodziennym projekcie. Chciałbym, aby odżyła magia kina.”

LESS

  • CLIENT

    Multikino

  • DATE

    2006

  • CITY

    Warsaw

  • SCALE

    3500m2

  • SCOPE

    interior design, furniture design, lighting design, patern design, carpet design, multimedia design, signage design

  • SHARE

PROJECT FILES

Photo by Aleksander Rutkowski