branding architecture

ING Bank, Corporate Department

Podstawą projektu była idea stworzenia nowej, atrakcyjnej przestrzeni Banku dla segmentu klientów korporacyjnych. Zazwyczaj miejsca takie były przyporządkowane do oficjalno-gabinetowych powierzchni biurowych – te okazały się jednak niewystarczające. Brak dedykowanego biura czynił miejsce anonimowym, zbyt uniwersalnym. Ten trend pozbawiał oddział banku elementów, na których można kształtować wizerunek marki lub angażować miękkie aspekty relacji jak emocje, wrażenie, lojalność czy sympatia. ING dostrzegł te braki i uznał je istotnym czynnikiem budowania pozycji marki przy uwzględnieniu specyfiki tej grupy klientów.

MORE

Zaproponowane w projekcie oddziału rozwiązanie dedykowane jest klientom korporacyjnym, którzy stanowią swoiste połączenie klienta detalicznego i VIP-owskiego. Projekt jest połączeniem biznesowego sznytu korporacyjnego z elementami detalicznego mas-marketu a raczej jego sposobów na budowanie pozycji marki.

Pod względem funkcjonalnym zastosowano rozwiązania zorientowane na maksymalną funkcjonalność  i dopasowanie rozwiązań do charakteru spotkań, czasu ich trwania, potrzebnych technologii i sposobu ich organizacji. Centralna, duża, reprezentacyjna recepcja, pomimo swojej skali jest zorganizowana jako połączenie właściwej recepcji z poczekalnią. Sterowany z biurka recepcjonistki system elektroniczny wskazuje zajęte i dostępne gabinety wyświetlając odpowiednie symbole przy drzwiach. Gabinety dostosowane do wieloosobowych spotkań, poza standardowymi elementami infrastruktury jak dostęp do gwarantowanej sieci, Internetu, połączeń z serwerem czy wielkich tablic sucho ścieralnych działających jak ściana do rysowania, posiadają również nowoczesne systemy wideokonferencyjne.

Bezpośrednio z częścią dostępną dla klientów połączony jest cały backoffice z zespołem pracowników ich obsługujących. Tutaj też znajdują się gabinety kierownictwa placówki jak i poszczególnych dyrektorów. Standard backoffice niczym nie odbiega, poza rodzajem wyposażenia, od części obsługi klienta i stanowi jej uproszczone przedłużenie. Widać tu konsekwencję rozwinięcia standardu wyposażenia placówki, która ma podkreślać nie tylko sztafażowy sposób budowania wizerunku, ale również dbałość o jakość pracy pracowników. To zapewniają także dopracowane detale stanowisk pracowniczych oraz zrealizowane na wysokim poziomie socjalne zaplecze (kuchnia wraz z przylegającym pokojem relaksacyjnym czy pokojem dla karmiących matek).

Formalnie projekt oparty jest o koncepcję swobodnego przepływu falujących ścian tworzących przylegającą lub odsuwającą się od ścian właściwych strukturę. Stworzona z dwóch warstw, pomarańczowej i białej tworzy rodzaj sztywnej kurtyny swobodnie zasłaniającej i odsłaniającej wejścia, przejścia i drzwi w całej strefie dostępnej dla klientów. Swobodne falowanie czy pochylanie się ściany daje futurystyczny efekt i wyraźnie wyodrębnia i podkreśla scenograficzny i interwencyjny charakter zabudowy. Tworzy wrażenie uszycia „wewnętrznego ubrania” na zastanej konstrukcji budynku, dodatkowej warstwy, która swoją swobodą i geometrią kryje uporządkowany, prostokątny, zharmonizowany podział pomieszczeń. Każdy otwór w tej strukturze uwidacznia jej grubość i wielowarstwowość, podkreśloną dodatkowo przez wewnętrzne podświetlenia. Ta sama zasada tworzy wewnętrzną wyspę która zakrzywia się w dodatkowych płaszczyznach tworząc rodzaj podestu pod recepcją jak i zadaszenia z którego zwieszone są specjalnie zaprojektowane sople, z przeźroczystych, świecących prętów ukształtowanych w płynącą falę.

Kolorystyka wnętrz to przede wszystkim korporacyjne kolory ING. W tym wypadku zastosowano barwy o dużo większej intensywności niż w innych placówkach. Pomarańczowy to kolor wiodący uzupełniany dużą ilością bieli oraz kilkoma odcieniami szarości. Zestaw ten wzbogacony o świetlisty błękit, widoczny głównie w wykładzinie i kolorach mebli w zapleczu socjalnym, przełamuje ciepły energetyczny klimat, balansując go i uspokajając. Konsekwencja kolorystyczna przejawia się w całej przestrzeni od recepcji, poprzez gabinety spotkań po zaplecze socjalne a nawet toalety. Specjalnie zaprojektowane meble jak recepcja, stoły i biurka, specjalne zabudowy ścienne, wzór wykładziny w płytkach czy wykładziny w recepcji, zabudowy kuchenne i wzory na szybach a nawet systemy oznaczeń stanowią kompleksowy i bardzo drobiazgowy projekt tworzący na każdym poziomie spójną całość.

Projekt ten posłużył jako pilotaż do opracowanego przez pracownię Robert Majkut Design Standardu Designu Miejsca. Dokument ten stanowi wzór dla realizacji kolejnych placówek dla bankowości korporacyjnej. SDM zawiera standardy organizacyjne, funkcjonalne i projektowe. Dokument obejmuje wskazówki dotyczące schematów organizacji przestrzeni, logistyki komunikacji, planowania funkcjonalnego, wszelkich możliwych modyfikacji elementów aranżacyjnych, i kierunków ewolucji tego projektu.

„Staraliśmy się stworzyć projekt,  który byłby zaskakujący i jednocześnie wpasowany w wizerunek Banku, który wskazuje na jego energetyczność ale również aktywny mecenat artystyczny, który stwarza atrakcyjne przestrzenie dla swoich klientów ale przywiązuje wielką wagę do organizacji pracy i wysokiej jakości środowiska pracy swoich pracowników. Starliśmy się również stworzyć projekt który byłby innowacyjny w tym segmencie usług bankowych który nie jest standardowo obsługiwany na takim poziomie a więc stworzyć rodzaj pozytywnego wyróżnika wśród konkurencji który daje rynkową przewagę przynajmniej w tej materii. To nowoczesny, nawet chyba nieco futurystyczny w formie projekt który doskonale się sprawdza funkcjonalnie i wizerunkowo. Jest to również kolejny obszar rynku finansowego, który udało nam się wskazać jako godny zauważenia i dopracowania” – Robert Majkut

LESS

  • CLIENT

    ING Bank Śląski S.A.

  • DATE

    2010

  • CITY

    Warsaw

  • SCALE

    1400m2

  • SCOPE

    interior design, furniture design, lighting design, patern design, carpet design

  • SHARE

PROJECT FILES

Photo by Aleksander Rutkowski