Branding architecture

Alior Bank, Bank Branch

Przedmiotem opracowania była aranżacja przestrzeni lokalu istniejącej placówki detalicznej Alior Bank przy al. Jana Pawła II 35 w Warszawie o powierzchni 456 m2. Lokal znajduję się w parterze i na piętrze kamienicy objętej nadzorem konserwatorskim. Projekt został oparty na posiadanej wiedzy o kontekście branżowym, społecznym, dynamice zmian i ich kierunku oraz myśleniu dłuższym horyzontem czasowym, stąd zostały uwzględnione aspekty dostosowania funkcji placówki do jej obecnych zadań programowych, przygotowania na nadchodzące zmiany w obszarze technologii, uniwersalizmu pokoleniowego oraz kreowania wyrazistej, nowej jakości w obszarze marki. Podstawą każdego takiego szczegółowego rozwiązania jest analiza otoczenia i uwarunkowań na bardzo wielu płaszczyznach. Stanowi to podstawę do właściwych poszukiwań projektowych i jest analizą tendencji, ujawniających się kierunków rozwoju sektora, szeroko rozumianego rynku, cywilizacji, ewolucji społecznej,ale i uwarunkowań szczególnych dla konkretnej instytucji.

MORE

Postawiono na polepszenie organizacji pracy i optymalizację aktywności, w których istotną rolę odgrywa dopasowanie rozwiązań do działań tak, aby je maksymalnie usprawnić, oraz przewidzenie wynikających z nich różnic w sposobie obsługi. Jednym z głównych założeń oddziału jest usprawnienie działań. Wydzielenie stref i dobór odpowiednich rozwiązań pozwala na jeszcze lepsze dopasowanie obsługi do potrzeb klienta. Dzięki temu można zmienić liczebność personelu, która staje się liczniejsza i bardziej aktywna, korzystając z dedykowanych do miejsc działań – stanowisk serwisowych, pokojów spotkań, stanowisk telekonferencyjnych, stref prezentacji usług cyfrowych, zaplecza biurowego.Stanowiska serwisowe są samowystarczalne i wyposażone we wszystkie niezbędne narzędzia do przeprowadzenia większości operacji obsługi klienta. Wydzielone wizualnie i akustycznie dają zdecydowanie większe poczucie komfortu i intymności, a sposób ich podziału nie eliminuje kontaktu z otoczeniem. Ażurowe wizualne przegrody to system ścianek i „piór” regulujących jak żaluzje dostęp światła, widoczność i akustykę. Tapicerowane ścianki tłumią rozmowy i wpływają na większy komfort akustyczny klientów. Strefa poczekalni czy digital demo to łatwo dostępne strefy o swobodnym charakterze, zarówno wysokich, jak i niskich siedziskach. W strefie digital przy pomocy doradcy można nauczyć się korzystać z aplikacji lub z platformy cyfrowej, w poczekalni przygotować sobie kawę czy napić się filtrowanej wody. Każda ze zdefiniowanych stref została skorelowana odpowiednio z pozostałymi i wyposażona w precyzyjnie wybrane, specjalne i w większości indywidualnie zaprojektowane meble, ściśle dopasowane do wymagań oraz stosowanych sprzętów.W głębi placówki umieszczono gabinety spotkań, oddzielne nieduże pomieszczenia, gdzie można przeprowadzić dłuższe czy też wymagające większego skupienia oraz izolacji spotkanie. Gabinety to także stanowiska w pełni wyposażone w sprzęty do pełnej obsługi klienta ,a niektóre z nich wyposażone są również w wysokiej jakości systemy telekonferencyjne.

Ekologiczny wymiar nowego oddziału w projektowaniu znajduje  zastosowanie w stosowaniu recyclingowych materiałów, energooszczędnych urządzeń, oszczędzaniu wody i prądu, papieru, wykluczeniu jednorazowych opakowań, stawiania na trwałość i wielokrotną żywotność rzeczy, dbałość o jakość powietrza.W oddziale zostały wykorzystane materiały i produkty lokalnych dostawców. W dużej mierze są to surowce z recyklingu. Przykładem mogą być blaty wyprodukowane z przetworzonych kubków po jogurtach, tapicerki oraz sufity z materiału po recyklingu butelek PET. Ponadto część wyposażenia została wytworzona z drewna z roślin szybkorosnących.  Oddział został zaplanowany tak, by ograniczać zużycie zasobów. W przestrzeni zwiększono dostęp do światła dziennego, a zamontowane światła LED dopasowują się pod kątem natężenia światła i koloru do pory dnia. W oddziale można napić się filtrowanej kranówki – zarówno gazowanej, jak i niegazowanej. Kawa i herbata serwowane w oddziale pochodzą z ekologicznych upraw, a akcesoria do serwowania napojów są w 100 proc. biodegradowalne.

Zmiana kolorystyki jest jednym z najradykalniejszych posunięć w koncepcji placówki – zależało nam na zauważalnej zmianie, na widocznym odświeżeniu, na zminimalizowaniu elementów i na wyrazistości koncepcji. W założeniu ma wskazywać na otwarcie i lekkość, wykraczającą poza sztywną ewolucję kierunku wyznaczonego przez dotychczasową aktywność i zrodzone w niej pomysły. To nowy rozdział i nowa jakość, której granica została przesunięta daleko poza dotychczasowe ramy wizerunku marki. Zupełnie zniknął z placówki intensywny wzór i bordowy kolor oraz ciemna szarość wykładziny z lekko żółtymi ścianami. Nowe placówki są prawie białe, z pastelowo różowymi i szarymi kolorami podłóg wyznaczającymi strefy, z jasno różowymi, lekko żółtymi i szarymi tapicerowanymi meblami wokół białych stołów. Charakterystyczne przegrody w formie skrzydlatej palisady zrobione z naturalnego drewna dodają miejscu ciepła naturalnego materiału i stanowią kontrast dla biało pastelowej przestrzeni. Szare, różowe, żółte i bordowe tapicerki siedzisk są ściśle zharmonizowane z kolorem podłóg i ścian oraz delikatnie wkomponowują się w uspokojoną i bardzo przyjazną przestrzeń.

Elementy marketingowe stanowią w placówkach istotny element pozawerbalnej komunikacji oferty, ale również źródło częstego chaosu wizualnego i organizacyjnego. W nowym koncepcie placówki Alior Banku postawiono na dużą dyscyplinę wizualną materiałów, treści i nośników. Plakaty ustąpiły miejsca digitalsignage, który umożliwia centralne sterowanie komunikatami w czasie rzeczywistym. Ulotki w uporządkowanych grupach występują tylko tam, gdzie mogą być potrzebne i dostępne, informacje są ułożone, usystematyzowane i ograniczane. Wszystko dla ich właściwości, przejrzystości i poczucia ładu.

LESS

  • CLIENT

    Alior Bank S.A.

  • DATE

    2019

  • CITY

    Warsaw

  • SCALE

    456m2

  • SCOPE

    interior design, furniture design, lighting design, signage design, graphic design

  • SHARE

PROJECT FILES

Photo by Nate Cook